Wind and Water op de Middellandse Zee

Wind and Water op de Middellandse Zee
2018-05-19

Murter

Zaterdag.....vandaag blijven wij een dagje in de haven liggen. Dat wordt dus, tempo slak.

De zon schijnt en ‘s ochtends is er meestal weinig wind. Ik ga mij douchen en lekker mijn haar wassen. Het zijn schone en mooie grote douches. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. De lijfspreuk van mijn kapitein. Wij liggen tussen de motorboten. Erg veel Oostenrijkers en Duitsers. 

Aan de andere kant van de steiger ligt een Duits echtpaar met motorboot. De schipper vertelt dat zijn zoon met een motorboot jaren bij Dorado Beach in Nederland aan de IJssel had gelegen. Jelle natuurlijk direct googelen, want hier hadden wij nog nooit van gehoord, blijkt het een camping in Olburgen bij Doesburg te zijn. Zo leren wij nog steeds bij.

Vandaag wil ik de lay-out van ons blog aanpassen. Dat is even wennen, een half jaar geleden deed ik dit voor het laatst. Op de laptop lukt het mij niet, dus gebruik ik de boord computer. Zowaar, binnen tien minuten is de lay-out aangepast. Je kunt weer zien waar wij zijn en hoe hoog de temperatuur is. Ik heb gekozen voor Zadar, de komende vier dagen zijn wij in die omgeving. 

Het besluit is genomen, morgen gaan wij naar de Kornati eilanden “op eigen kiel”. Dit is een paar uur varen. Wij gaan zoeken een baaitje uit, om te ankeren en overnachten. 


In de middag lopen wij naar de uitgang van de haven met 400 ligplaatsen. 


Er zijn zelfs een paar steigers van beton, waar je bijna naast de boot je auto kunt parkeren. Het lijkt Alicante in het klein. Wij drinken gezellig op het terras van de haven een kopje thee.

Daarna lopen wij richting het dorpje Murter. 


Het is overal rustig, lege terrassen en wachtende obers......

In de supermarkt haal ik wat vers fruit en diepvries garnalen voor vanavond.

Het is heerlijk weer, wel veel wind maar volgens de berichten moet dat morgen minder zijn.

Terug aan boord drinken wij in de kuip een wijntje. 


Er komt een motorboot binnen, de havenmeester helpt bij het aanleggen. Op het dakje prijkt een kleine Nederlandse vlag, aan de zijkant een nog kleiner Belgisch vlaggetje. De schipper met zijn charmante partner, in glimmende bikini, legt keurig zijn bootje in de box. Wij aanschouwen dit vanuit onze kuip. Nadat zij de boel opgeruimd hebben, loopt de schippersvrouw de steiger op en zegt vriendelijk met Belgisch accent gedag. Even later volgt de schipper, hij maakt een praatje. Hij vertelt dat hij ook in Nederland heeft gevaren. Inmiddels heeft hij al vijftien jaar zijn motorboot in Murter liggen en het bevalt hem uitstekend. Zijn boot is in Nederland geregistreerd, dit scheelt mij jaarlijks €2300,00 belasting, lachend voegt hij er aan toe en wij spreken toch bijna dezelfde taal. Wij begrijpen het....

Ik duik de kajuit in, want het wordt tijd om iets te eten. Vanavond houdt bistro Wind & Water het simpel. Gebakken aardappeltjes met een uitgebreide salade en garnalen, wijntje erbij joyghurtje toe, het smaakt heerlijk. De afwas is voor mijn kapitein. 


Tegen acht uur loop ik naar buiten. Vanaf de punt van de boot maak ik deze mooie foto van de ondergaande zon. Als alles opgeruimd is gaan wij de hoogtepunten bekijken van het huwelijk van Harry en Meghan. Zo blijven wij een beetje op de hoogte van de belangrijke gebeurtenissen.

Laku noc.