Wind and Water op de Middellandse Zee

Wind and Water op de Middellandse Zee

Maandag 23 oktober 2017


Dobro dosli, welkom betekent dit.

Het stond op een suikerzakje, dat ik bij de cappuccino kreeg. 

Het Kroatisch blijf een moeilijke taal.

Vannacht trok er een soort van windhoos over Milna. 

Het duurde een half uurtje. 

Jelle stond direct in de kuip en bekeek hoe Wind & Water hierop reageerde.

Het is duidelijk, de ankerlijn van de boot van onze Oostenrijkse buurman is niet strak genoeg aangetrokken. 

Het gevolg is, dat zijn boot tegen onze boot aankomt.

De wind is gedraaid en komt nu uit het noordwesten, de bora. 

Deze houdt ongeveer drie dagen aan en zorgt voor fikse windstoten. 

De wind over land zorgt er ook voor, dat het zeker vier graden kouder is. 

Dat wordt vandaag dus lange broek, shirt met lange mouwen en daarover het fleechevest.

Het lijkt wel op het Nederlandse weer.

Af en toe vallen er wat druppels. 

Geen was aan de lijn, maar in de droger  op de haven.

Jelle is al druk aan het olie verversen. 

Deze keer is het de olie van de saildrive.



De hele kajuit staat op zijn kop. 

Tussendoor helpt hij nog even de buurman, aardig van hem, maar bij mij binnen blijft de zooi liggen.....

Daar kan ik niet vrolijk van worden.

Dus maar even de kade op, nu het droog is. 

Ik koop een komkommer voor vanavond bij de spaghetti. 

Vitamine blijft belangrijk.

Voor de lunch bak ik vier broodjes af. 

Er blijft anderhalf broodje over, lekker vanavond bij de borrel met Franse kaas.

De wind blijft gieren tussen de verstagingen van de boten.

Wij liggen aan lage wal, dus het lawaai is erger dan de sterkte van de wind. Wel heel vermoeiend. 

De boot schommelt heen en weer alsof wij aan het varen zijn.

Na de thee begin ik mijn koffer te pakken. 

Er blijven wat dingen over, die neem ik mee naar het appartementje in Split.



Vervolgens moet het water in de accu's bijgevuld worden, de kussens worden overhoop gehaald en zo is deze klus ook weer geklaard.

Het is goed dat wij er niet uit hoeven. 

De wind en kou maken het er niet gezelliger op.

Tegen zes uur begin ik met het klaarmaken van ons galgenmaal aan boord.

Vanavond is het simpel, pasta met bolognaisesaus en komkommersalade.

Daarna wassen wij samen af.

Hopelijk gaat de wind wat liggen straks, want het is nu wel onrustig.

Wij gaan op tijd naar bed, morgenochtend laatste was en dan gaat de wintertent erover, met deze wind zal dat nog best een klus worden.

Dobar nocu.